به روز نامه الكترونیكی آستارا نیوز یك اولین سایت خبری و تحلیلی در شمال كشور و‌استارا خوش آمدید تاسیس 1379 آستارا نیوز - باز خوانی تاریخ جنگ عراق و آمریکا

حقیقت نیوز

باز خوانی تاریخ جنگ عراق و آمریکا

تاریخ:یکشنبه 25 شهریور 1397-11:54 ق.ظ

.... ادامه بازخوانی گذشته: 
نقش نیروی هوایی در جنگهای نوین

در جنگ خلیج فارس اهمیت نیروی هوایی و نقش تعیین کننده این نیرو بر همگان مشخص شد در واقع شکست عراق زمانی مسجل شد که عراق  در اسمان  بازنده شد و آسمان خود را از دست داد
تا زمان جنگ دوم جهانی نیروی دریایی و نبرد ناوهای غول پیکر تعیین کننده پیروز جنگ بودند ولی جنگ خلیج فارس نشان داد که در جنگ های امروزی این نیروی هوایی است که دست بلند هرکشوری برای پیروزی هست ما در جنگ داخلی لیبی هم یکبار دیگر اهمیت بالای نیروی هوایی را دیدیم زمانیکه مخالفان قذافی در حال نابودی بودند ورود نیروی هوایی ناتو به معادله جای نیروی برتر را عوض نمود و ارتش تا بن دندان مسلح قذافی شکست را پذیرفت در واقع تا پیش از این جنگ اتحاد شوروی و چین بدنبال سرمایه گذاری بر روی تجهیزات پدافندی و توان موشکی خود بعنوان اولویت اول بودند ولی پس از جنگ هر دو این قدرتها اولویت اول خود را تجهیز و بروز رسانی نیروی هوایی خود قرار دادند
متاسفانه جنگ خلیج فارس و نبردهای بعد از ان مانند جنگ بالکان و عملیات طلوع ادیسه این واقعیت را نشان داد که هر کشوری که از توان هوایی کافی برخوردار نباشد در نهایت محکوم به شکست است و توان موشکی و یگانهای پدافند هوایی زمین پایه به تنهایی بهیچوجه قادر به جلوگیری از شکست نیستند و تنها باعث بالا رفتن هزینه پیروزی برای دشمن میشوند

پیر و سالخورده ولی جنگنده و آماده


در سال 1991، زمانی که ایالات متحده و هم پیمانانش تصمیم گرفتند تا کویت اشغال شده توسط عراق را بازپس گیری کنند، در میان بمب افکن های موجود در زرادخانه آمریکا، هنوز بمب افکن های مخوف و نامرئی از چشم رادارش بنام بمب افکن B-2 Spirit، معروف به شبح آماده خدمت نشده بود و بمب افکن B-1 Lancer نیز علیرغم حضور در جنگ و ایفای نقش در سلسله بمباران های وسیع و سنگین عراق، هنوز دچار مشکلات عملیاتی جدی بود.
بعضی از این مشکلات عبارت بود از نبود فرصت کافی برای آموزش خدمه، مشکلات جدی در زمینه پایداری مکانیکی هواپیما و عدم توانایی این هواپیما در حمل موشک های کروز به دلیل توافقنامه کنترل تسلیحات. بمب افکن B-1 Lancer، همچنین توانایی کمی در حمل بمب های سقوط آزاد داشت، به گونه ای که فقط می توانست 84 بمب 500 پوندی MK-84 را حمل کنندزیرا این بمب افکن آنزمان هنوز در نقش هسته ای در خدمت بود و بعدها برای شرکت در عملیاتهای متعارف مورد بهسازی قرار گرفت 
این عوامل سبب شد تا بمب افکن B-52 Stratofortress، مجددا وارد عملیات شود. در مقایسه با B-1 Lancer، بمب افکن B-52 دارای قابلیت حمل مقادیر زیادی مهمات را در شب و روز و حتی در آب و هوای بسیار بد بود. زیرا این بمب افکن پس از ورود بخدمت بی -۱ بخدمت در نقش اتمی و جایگزین شدن برای نقش متعارف در نظر گرفته شد و  مجهز به تجهیزات جنگ الکترونیکی جدید شده بود و اویونیک به روزشده آن، قابلیت استفاده از رادار را نیز به آن اضافه کرده بود و در عین حال هر بمب افکن قادر بود تا 75000 پوند تسلیحات را با خود حمل کند به عنوان مثال 51 بمب 750 پوندی یا 18 بمب 2000 پوندی MK84.

نیروی هوایی آمریکا از 68 فروند بمب افکن B-52 Stratofortress، در عملیات طوفانِ صـحرا استفاده کرد که این 68 فروند در حدود 1741 سورتی عملیات انجام دادند و مجموعا 27000 تن مهمات را بر فراز عراق پرتاب نمودند. این میزان مهمات، 29 درصد کل مهماتی بود که در کل جنگ استفاده شد و 1741 سورتی پروازی که این بمب افکن ها انجام دادند، برابر با 3.2 درصد کل پروازهای عملیاتی بود. از این تعداد، 79 سورتی عملیات بر علیه پایگاه های هوایی و هواپیماهای پارک شده روی زمین انجام شد. 759 سورتی عملیات به ادعای آمریکا بر علیه سایتهای تولید تسلیحات شیمیایی و اتمی، خطوط راه آهن، پادگان ها، مراکز پشتیبانی لجستیکی، سایتهای موشک های اسکاد، نیروگاه های برق، صنایع نظامی و سیستم دفاع هوایی عراق انجام شد. همچنین 527 سورتی پرواز عملیاتی نیز بر علیه یگان های زرهی و پیاده نظام ارتش عراق انجام شد.
همچنین این بمب افکن ها 37 درصد از ماموریتهای خود را بر علیه نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق انجام دادند. ماموریت هایی که اغلب با استفاده از بمب 500 پوندی MK-82 یا بمب خوشه ای CBU-87 انجام می شد. قابلیت این بمب افکن در حمل مقادیر عظیم سلاح در شب و روز و حتی در آب و هوای بسیار بد، مهاجمان را مطمئن کرده بود که نیروهای عراقی در طول 24 ساعت شبانه روز تحت فشار خواهند بود.......
محقق: اا دارستانی 
ادامه دارد



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
tinyurl.com
یکشنبه 19 خرداد 1398 06:50 ق.ظ
With havin so much written content do you ever run into any
problems of plagorism or copyright violation? My website
has a lot of completely unique content I've either
written myself or outsourced but it seems a lot of it
is popping it up all over the web without my agreement.
Do you know any ways to help reduce content from being ripped
off? I'd truly appreciate it.
http://tinyurl.com
یکشنبه 19 خرداد 1398 03:17 ق.ظ
Just desire to say your article is as astounding. The clearness for your put up is simply spectacular and i could think you are knowledgeable on this
subject. Fine along with your permission allow me
to seize your RSS feed to keep up to date with approaching post.
Thanks a million and please continue the enjoyable work.
Florencia
جمعه 17 خرداد 1398 07:34 ق.ظ
I know this web site gives quality dependent content and other material, is there any other site which
offers such stuff in quality?
Claudia
پنجشنبه 16 خرداد 1398 01:34 ب.ظ
Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after
I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr...
well I'm not writing all that over again. Regardless,
just wanted to say excellent blog!
Frieda
پنجشنبه 16 خرداد 1398 11:21 ق.ظ
It's going to be end of mine day, except before ending I am
reading this wonderful post to increase my experience.
Mitchell
چهارشنبه 15 خرداد 1398 11:24 ق.ظ
Right now it seems like Drupal is the best blogging platform
out there right now. (from what I've read) Is that
what you are using on your blog?
Vania
چهارشنبه 15 خرداد 1398 08:36 ق.ظ
I used to be recommended this web site via my cousin. I'm no longer positive whether this publish
is written by him as nobody else realize such unique about my trouble.
You're incredible! Thank you!
http://tinyurl.com/
چهارشنبه 8 خرداد 1398 05:44 ق.ظ
Good day! This is my 1st comment here so I just wanted
to give a quick shout out and say I truly enjoy reading through your articles.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that cover the same
subjects? Thank you so much!
tinyurl.com
چهارشنبه 1 خرداد 1398 04:27 ق.ظ
Hi, after reading this awesome paragraph i am also happy to share
my experience here with mates.
tinyurl.com
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 10:48 ق.ظ
Hi there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick
shout out and say I truly enjoy reading through your blog posts.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same
topics? Thanks a ton!
Guy
دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 05:36 ق.ظ
Good day! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast.
I'm thinking about creating my own but I'm not sure where
to begin. Do you have any ideas or suggestions?
Thank you
Chante
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 11:59 ب.ظ
Thank you for some other magnificent post. Where else may anybody get that kind of info in such an ideal means of writing?

I've a presentation subsequent week, and I am on the search for such info.
Grupo Coral
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 04:43 ق.ظ
Excellent blog here! Also your site loads up
fast! What host are you using? Can I get your affiliate link
to your host? I wish my website loaded up as fast as yours lol
bit.ly
شنبه 7 اردیبهشت 1398 10:23 ب.ظ
I'm really inspired along with your writing abilities
and also with the format on your blog. Is this a paid topic
or did you customize it your self? Anyway stay up the
excellent quality writing, it's rare to look a nice weblog like this one these
days..
tinyurl.com
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 10:03 ب.ظ
wonderful points altogether, you just won a logo new reader.
What could you recommend in regards to your put up that you just made a few days in the past?
Any sure?
Leandro Martins de Almeida
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 07:36 ب.ظ
Saved as a favorite, I really like your web site!
Samara
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 05:24 ق.ظ
This is a topic that's close to my heart... Take care!
Where are your contact details though?
tinyurl.com
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 04:21 ق.ظ
Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger,
and I was wanting to know your situation; many of us have created
some nice procedures and we are looking to exchange techniques with others, why not shoot me an e-mail if interested.
Tom
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 04:40 ق.ظ
I am in fact thankful to the owner of this site who
has shared this enormous piece of writing at at this place.
Umanizzare
شنبه 31 فروردین 1398 02:57 ق.ظ
Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your
website, how could i subscribe for a blog website? The
account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of
this your broadcast provided bright clear concept
Kléber Leite
جمعه 30 فروردین 1398 06:15 ق.ظ
My partner and I absolutely love your blog and find most of your post's to be
what precisely I'm looking for. can you offer guest writers to write content
for yourself? I wouldn't mind writing a post or elaborating on a lot of the subjects you write about here.

Again, awesome site!
tinyurl.com
پنجشنبه 29 فروردین 1398 12:24 ق.ظ
Currently it looks like BlogEngine is the best blogging platform out there
right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?
Leandro Martins de Almeida
شنبه 24 فروردین 1398 02:58 ب.ظ
I'm now not sure the place you are getting your info,
however good topic. I needs to spend some time studying more or understanding more.
Thanks for wonderful information I used to be on the lookout for this information for my mission.
Ned
پنجشنبه 22 فروردین 1398 08:46 ب.ظ
Hi, i think that i saw you visited my website so i came to “return the favor”.I'm
trying to find things to improve my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!
tinyurl.com
دوشنبه 19 فروردین 1398 01:26 ق.ظ
I just could not go away your site before suggesting that I really enjoyed the standard info a person provide to your guests?
Is going to be back steadily in order to check out new posts
Leonardo Martins de Almeida
شنبه 17 فروردین 1398 12:13 ق.ظ
Thanks for one's marvelous posting! I really enjoyed reading it,
you will be a great author. I will make certain to bookmark your blog and definitely will come back later in life.
I want to encourage one to continue your great job, have a
nice holiday weekend!
Hosea
جمعه 16 فروردین 1398 12:16 ب.ظ
Hey very nice blog!
Chanel
پنجشنبه 15 فروردین 1398 11:14 ق.ظ
I every time emailed this blog post page to all my contacts, because if like to read it
next my friends will too.
Fernanda Tórtima
پنجشنبه 15 فروردین 1398 11:09 ق.ظ
I am sure this post has touched all the internet people, its really really pleasant paragraph on building up new webpage.
Cathern
پنجشنبه 15 فروردین 1398 07:25 ق.ظ
I was recommended this website by my cousin. I am not sure whether
this post is written by him as nobody else know such detailed about my trouble.
You're amazing! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو